Volgende Vorige
Sigma S2U Allure Rijksmonument 2017 Duurzaamheid Amsterdam

Centraal Station Amsterdam

Introductie

Station Amsterdam Centraal moest dit jaar opnieuw worden geschilderd. NS Stations gaf in het bestek een voorkeur aan voor Sigma Coatings, waar GeelRonitz Bouwgroep graag in mee ging. Want de samenwerking met Sigma Coatings is altijd goed. Een uitdagende opdracht aan een rijksmonument met een dagelijkse reizigersstroom van 200.000 mensen. Voordat de eerste steiger stond was er veel overleg tussen onder meer NS Stations, ProRail, de gemeente Amsterdam, politie en brandweer. Er komt namelijk nogal wat kijken bij werken aan een van de drukste stations van Nederland. Zo mocht er op Koningsdag geen steiger staan en de op- en afbouw mogen alleen ’s nachts plaatsvinden. Voor Rutger Ronitz, eigenaar van GeelRonitz Bouwgroep, was dit allemaal geen probleem. Een niet-alledaagse opdracht met hier en daar een complicatie is wel aan hem besteed: ‘Hoe gekker, hoe beter. Dit is bovendien zo’n bijzonder en statig gebouw, mooi als je daaraan mag werken.’ Hij staat onder aan de steiger aan de voorkant van het stationsgebouw en wijst naar het windhaantje boven op een van de torens: ‘Dat windhaantje gaan we ook restaureren. Wie krijgt nou zo’n opdracht? Om al die mooie elementen van het statige gebouw onder handen te nemen? Ook gaan we schilderwerkzaamheden verrichten in de koninklijke wachtkamer.’



Kleurexpertise

  Behendig klimt Rutger de steigers op om het werk aan de voorgevel van dichtbij te laten zien. Het schilderwerk is begin mei van start gegaan en duurt tot in het najaar. Dagelijks zijn er twee tot zes schilders mee bezig; met het gehele project in totaal veertien man. Het gaat dan vooral om het binnen- en buitenschilderwerk van de kozijnen, de dakkapellen en de muurankers. En het vervangen van het kitwerk en kapotte ruiten. De gehaaste reiziger die beneden naar zijn trein snelt, heeft er geen idee van wat voor prachtig gedecoreerde muurankers dit pand kent, zoals die in de vorm van een ontluikende bloem. Jan Willem Weda, accountmanager Sigma Coatings Bouwdivisie, is mee de steiger op en wrijft over een recent geschilderd muuranker. Deze grijze kleur is heel bijzonder: ‘Het kleurnummer was nog bekend. Hoewel we deze verf niet meer maken, konden we door de expertise in huis de kleur nog handmatig vervaardigen, speciaal voor dit gebouw.’ Dan wijst hij naar de Basiliek van de Heilige Nicolaas, tegenover het stationsgebouw. ‘Achter de basiliek stond ooit een van de eerste fabrieken van een van de grondlegggers van Sigma Coatings. Toch wonderlijk dat een paar eeuwen later Sigma verf op een steenworp afstand gebruikt wordt.’
 

Zo mooi mogelijk

Vincent Horst van NS Stations stelde het bestek op voor groot onderhoud aan het stationsgebouw, een pand van eind 19e eeuw naar een ontwerp van architect P.J.H. Cuypers. Dezelfde architect als van het Rijksmuseum. Zijn station aan het Amsterdamse IJ was een architectonisch hoogstandje in die tijd. Tegenwoordig is het gebouw van NS en ProRail: NS is eigenaar van de kantoren, ProRail van de tunnel. Dagelijks maken rond de 200.000 reizigers gebruik van dit gebouw, wat een flinke uitdaging is voor iedereen die betrokken is bij het onderhoud. Want de reizigers mogen zo min mogelijk hinder ondervinden. Vincent gaf voor het schilderwerk aan de buitengevel in het bestek een voorkeur aan voor Sigma Coatings: ‘Ik heb goede ervaringen met Sigma Coatings. Voor een belangrijk rijksmonument als dit centraal station van Amsterdam wachten we niet tot het einde van de onderhoudsvrije periode van een product. We pakken het eerder aan. We willen het zo mooi mogelijk houden. Omdat het een rijksmonument is, was er geen kleurplan nodig, want de kleurstelling staat in samenspraak met Monumentenzorg vast.’
 

Dual Guard System®

In 2010 waren de kozijnen al geschilderd met Sigma S2U Allure Gloss dat het Dual Guard System® bevat, toen nieuw op de markt. Het omvat een tweede bindmiddel dat het hoofdbindmiddel beschermt tegen uv-straling. Daardoor verbetert de duurzaamheid en glans, en kan de onderhoudsinterval worden opgerekt van zes naar tien jaar. Voorafgaand aan het schilderwerk, waren steekproefsgewijs de verschillende onderdelen beoordeeld. Vanwege de status van rijksmonument, zijn de ramen enkel glas, wat van invloed is op de vochthuishouding van de kozijnen. Ook werd gekeken naar onder andere de hechtingsstaat. Conclusie na dit vooronderzoek was dat Sigma S2U Allure zijn waarde had bewezen. Als iedereen de steigers heeft verlaten en weer op de grond staat, vertelt Rutger dat hij erg te spreken is over de samenwerking met Sigma Coatings: ‘Ook bij veel andere treinstations hebben we goed samengewerkt. Ik kan rekenen op hun expertise.’
 

Download hier het artikel

Betrokken partijen

  • Vincent Horst, NS Stations
  • Rutger Ronitz, Eigenaar GeelRonitz Bouwgroep
  • Jan Willem Weda, Accountmanager Bouwdivisie Sigma Coatings
Tip:Extra snelle toegang tot Sigma met web app
Kijk hier hoe u dit instelt. Verberg dit bericht
Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie