24 juni 2014

Kasteel Groeneveld kiest voor Allure

24 juni 2014

Voor de duurzame renovatie van Kasteel Groeneveld in Baarn wordt gebruik gemaakt van S2U Allure Gloss van Sigma Coatings. De uitdaging van dit project is tweeledig: de gebruikte materialen zijn zo milieuvriendelijk mogelijk. Daarnaast wordt het kasteel in historische kleuren geschilderd vanwege de rijksmonumentale status. Het kasteel ontleent zijn naam aan het groenrijke, omliggende landgoed van ruim 130 hectare. Deze connectie wil Staatsbosbeheer, die het 18e-eeuwse monument sinds 1940 beheert, uitdragen. Het belang van de natuur wordt niet alleen met lezingen en exposities benadrukt, maar is ook een belangrijk argument om bij onderhoud te kiezen voor een duurzame buitenverf. Waronne Elbers, zakelijk leider van Staatsbosbeheer: ‘Enerzijds is Sigma S2U Allure Gloss duurzaam dankzij een lange levensduur. Dit betekent automatisch een langere schildervrije periode, waardoor we ook de exploitatiekosten laag houden. Anderzijds voldoet de verf aan onze eisen wat betreft lagere milieubelasting. Dankzij het DUBOkeur certificaat van Sigma S2U Allure Gloss is de totale levencyclus van het product inzichtelijk. We willen namelijk dat de gebruikte materialen zo verantwoord mogelijk worden geproduceerd.’
Vanuit Staatsbosbeheer is de wens dat het schilderwerk wordt uitgevoerd met duurzame materialen. ‘Wij blijven trouw aan het ‘groene’ karakter van het kasteel,’ aldus Waronne Elbers. ‘Het belang van de natuur staat dus ook bij deze onderhoudswerkzaamheden voorop. We hadden verschillende redenen om voor Sigma S2U Allure Gloss te kiezen. Door de onderhoudscyclus te verlengen, worden de exploitatiekosten gereduceerd. Dat laatste is voor ons een belangrijk punt. We ontvangen namelijk niet zoveel subsidie  als het Ministerie van Economische Zaken, dat het kasteel tot januari gebruikte. Daarnaast vinden we het prettig dat de milieubelasting van de verf inzichtelijk is. Zo kunnen we tot in detail teruggaan wat er is gebeurd om dit product tot stand te brengen en welke invloed dit heeft op het milieu.’ Sigma S2U Allure Gloss heeft dit jaar het DUBOkeur certificaat ontvangen. DUBOkeur beoordeelt de totale levenscyclus, zoals grondstoffen- en energieverbruik, CO2-uitstoot, verpakking, productieproces, transport, afvalreductie, recycling en de levensduur na opbrengen. DUBOkeur geeft daarmee een eerlijker en realistischer beeld van de duurzame eigenschappen van het product.
Het gebruik van Sigma S2U Allure Gloss biedt ook een voordeel voor schildersbedrijf De Jongh. ‘Het is interessant om dit soort verf toe te passen bij een object met kunsthistorische waarde,’ aldus directeur Richard van Mierlo. ‘We realiseren ons dat de onderhoudskosten voor een rijksmonument fors zijn. Daarom denken we graag mee over kwalitatieve en duurzame oplossingen om een stukje toegevoegde waarde te creëren door ons werk. Op die manier verwachten we tevens een goede vertrouwensrelatie met Staatsbosbeheer op te bouwen, zodat we ook voor volgende projecten in beeld blijven. Voor ons is het overigens de eerste keer dat we met dit product werken. De ervaringen zijn zeer positief: het schildersteam ervaart de verf als een fijn product met een mooie vloei. Daarnaast heeft de verf een hoge aanvangsglans en een uitstekend glansbehoud.’
Het schilderwerk omvatte nog een tweede wens, namelijk de balans vinden  tussen enerzijds het gebruik van historisch verantwoorde kleuren en anderzijds het realiseren van een hedendaagse uitstraling. Van Mierlo: ‘Normaal gesproken moeten we een paar kleurentrapjes maken om tot de oorspronkelijke kleur te komen. Echter, in dit geval waren de juiste kleurencodes in de vorm van monsters beschikbaar uit een onderzoek van de vorige renovatie. We werken nu vooral met een zandkleur en een gebroken wit. Bij de entree is een ornament in de vorm van een lelie te zien. Deze was eerst verbleekt door de zon, maar springt er nu weer echt uit.’ De keuze voor de kleurschakeringen verschillen subtiel ten opzichte van de eerdere renovatie. Dit is om het kasteel nog altijd te laten aansluiten op de huidige tijd.

De renovatie wordt naar verwachting halverwege de zomer afgerond. Het kasteel blijft gedurende de werkzaamheden open voor bezoekers.