U bevindt zich op de professionals siteGa naar de site voor particulieren Sluiten

Colours of Life in elke omgeving in ons leven.


Doordacht kleurgebruik heeft een positieve invloed op de sfeer in een ruimte én de stemming van de mensen. 
Dit is de basis voor Colours of Life van Sigma, een filosofie die de kleurkennis van Sigma bundelt op functioneel, technisch en esthetisch vlak. Deze kennis is opgebouwd dankzij jarenlange ervaring en samenwerking met (binnenhuis)architecten, kleurexperts en wetenschappers. Die kennis delen we graag.

Kleuren zorgen voor emotie, voor beleving en hoe wij een omgeving ervaren.
Dat lijkt persoonlijk en subjectief, en maakt een kleurplan opstellen dat bij iedereen in de smaak valt erg moeilijk. Gelukkig valt er dankzij onderzoek veel over kleur te zeggen en is het dankzij Colours of Life, steeds mogeijk een doordacht kleurplan voor elk project op te zetten. Stevig onderbouwd en gericht op het bevorderen van het welzijn van mensen in een ruimte.

De ervaringen en emoties van mensen in een omgeving, dát is waar Colours of Life over gaat.
Stap twee focust op de beleving, met elementen als lichtinval en reflectie maar ook akoestiek en zelfs geur. Pas daarna komt kleur. Alle kleuren zijn onderverdeeld in 8 kleurgroepen in beeld. Kleuren, die qua emotie uiteenlopen van uiterst rustgevend tot intens activerend.

Bekijk hier de Colours of Life Brochure.


Omgeving: Colours of Life in al onze levensfases

Toepassing van Colours of Life heeft steeds een doordacht kleurplan, gericht op het bevorderen van het welzijn van mensen in een omgeving, tot resultaat. En dat tijdens elke levensfase, vanaf de kraamafdeling tot en met ouderenzorg omgevingen.
In elke omgeving hebben weloverwogen kleuren met aandacht voor de emoties van mensen hun effect. Mensen voelen zich er simpelweg beter door.

Binnen Colours of Life zijn alle omgevingen opgedeeld in zes segmenten: Opgroeien & Leren, Verzorgen & Genezen, Wijsheid & Nostalgie, Wonen & Verblijven, Werken & Functioneren, Cultuur & Ontspanning.
Ze vormen ook de basis voor de opzet van de Colours of Life mappen, waarin een analyse van de omgeving altijd het uitgangspunt is. Welke functie krijgt een ruimte? Wat gaan en kunnen mensen er doen? En over welke doelgroep gaat het eigenlijk?


Bekijk hier de Colours of Life brochure online met algemene info over de Colours of Life filosofie van Sigma.
Wilt u graag meer info en te weten komen wat Colours of Life voor uw projecten kan doen, neem dan vrijblijvend contact op met een expert van Sigma.



Beleving: Aandacht voor mensen en hun beleving in een ruimte

Het belang van de eindgebruiker staat voorop. Kleur draagt op meerdere manieren bij aan de beleving van mensen in een ruimte. Esthetisch en emotioneel, maar ook hoe mensen functioneren. Kleuren kunnen de weg wijzen en er kunnen verschillen mee onderstreept worden. Kleuren kunnen activerend werken wat goed kan zijn in een omgeving met kleine kinderen. Ze zullen zo aangespoord worden om dingen te ontdekken en open te bloeien tot ondernemende kinderen. 
In zorgcentra, bijvoorbeeld, kunnen natuurlijke kleuren in de verblijfsruimten een vertrouwde sfeer creëren die patiënten op hun gemak stelt waardoor genezingsprocessen versneld of de aanpassing aan de nieuwe omgeving gemakkelijk maakt.

Wat is de beste beleving in een ruimte?
Meestal zijn er meerdere belevingen wenselijk in een ruimte. Denk maar aan een entree waar het belangrijk is dat mensen zich welkom voelen. Waar er duidelijkheid is welke kant ze op moeten en wat de identiteit en de waarden zijn van de onderneming of het instituut waar ze binnen stappen. In een volgende ruimte in een gebouw zijn vaak weer andere belevingen belangrijk en kunnen andere kleuren een beter effect hebben op de mensen in deze ruimte.





Kleur: Kleurkeuze met aandacht voor mensen

In zorgomgevingen is het belangrijk om bij de kleurkeuze te denken aan medisch personeel. De mensen die elke dag aan de slag zijn in zorgomgevingen en zich inzetten voor patiënten maar ook bezoekers. Ze voelen de aandacht van doordacht kleurgebruik en presteren daardoor beter. Kleur draagt op meerdere manieren bij aan beleving in een ruimte. Esthetisch en emotioneel, maar ook hoe mensen er functioneren.
Denk bijvoorbeeld aan rood in een verblijfsruimte voor demente ouderen, dat is geen passende kleur. Rood roept in deze groep onrust op, zeker bij een langer verblijf. Oranje, toch ook een warme kleur, zou er dan weer wél passen.

Blijft de vraag wat de impact van cultuur en tijdgeest is op de kleurkeuze. Bij een goed onderbouwd kleurplan valt dat heel erg mee. Locatie en functie zijn belangrijker. Wanneer de beleving van de mensen centraal staat, zijn kleurkeuzes tijdloos en bevorderen ze bovendien het welzijn van de mensen.




Wilt u graag meer weten over Colours of Life van Sigma?
Maak vrijblijvend een afspraak met een expert van Sigma Coatings in uw regio.


Onze experts

Peter Neuteboom
Key Account Manager Zuid
Vastgoed & Care

Peter.Neuteboom@ppg.com
+31 6 51 54 15 80


 

Bert de Gier
Key Account Manager West
Vastgoed

Bert.degier@ppg.com
+31 6 53 67 22 08 


 

Wouter Holtkamp
Key Account Manager Oost-Noord
Vastgoed

wouter.holtkamp@ppg.com
+31 6 53 230 490 


 

 

Tip:Extra snelle toegang tot Sigma met web app
Kijk hier hoe u dit instelt. Verberg dit bericht