Sigma Coatings verduurzaamt verf én vervoer

In de binnenstad van Utrecht loopt momenteel het project “Slim Transport de stad in”. Doel van dit project is om transport van bouwmaterialen niet met bestelbusjes maar met (elektrische) transportfietsen te verzorgen, zodat de CO2-uitstoot in en om Utrecht wordt gereduceerd. Naast vastgoedonderhoudsbedrijf Wits, bouwgroothandel Stiho, De Fietskoerier Utrecht, cargobike-producent CycleSpark, Goedopweg en de gemeente Utrecht neemt ook Sigma Coatings deel aan dit duurzame experiment. Rocco van Dick, key accountmanager bij Sigma Coatings: ‘”Slim transport de stad in” vormt een prachtige aanvulling op onze visie op duurzaamheid.


‘Het project “Slim Transport de stad in” maakt onze stad een stukje mooier en schoner, omdat we de bestelbusjes vervangen door (elektrische) transportfietsen en daarmee bijdragen aan duurzaam transport’, aldus Taco Jansonius, logistiek makelaar en extern adviseur van de gemeente Utrecht. ‘Dit project is ontstaan omdat vastgoedonderhoudsbedrijf Wits op duurzame wijze bouwmaterialen van verschillende ondernemingen op bedrijventerrein Lage Weide wilde verzamelen en transporteren richting de binnenstad van Utrecht. Daarom hebben ze samen met bouwgroothandel Stiho, De Fietskoerier Utrecht, cargobike-producent CycleSpark, Goedopweg, de gemeente Utrecht en Sigma Coatings na een brainstorm dit project in het leven geroepen.’
 
 

Aanzienlijke CO2-reductie

Jolijn van der Ploeg, een van de vaste fietskoeriers voor het project “Slim Transport de stad in”: ‘Het is ongelooflijk hoeveel bekijks we hebben met onze (elektrische) transportfiets. Mensen wijzen me na, praten over de fiets en reageren positief als ze horen waar we mee bezig zijn. Dat geldt ook voor de mannen op de bouwplaats. Zij vertellen mij over het project waar zij aan werken en ik vertel het verhaal achter onze transportfiets. Ik merk dat steeds meer mensen inzien dat het toch wel handig en verstandig is om producten met de fiets te bezorgen.’ Naast (kosten)efficiency levert Slim Transport de stad in ook een aanzienlijke CO2-reductie op. Recent onderzoek van de Hogeschool in Amsterdam toont zelfs aan dat de innovatieve aanpak van dit project de potentie heeft om 10% van alle bouwgerelateerde bestelbussen in en om de stad Utrecht te vervangen door transportfietsen en andere lichte elektrische vrachtvoertuigen. Jolijn: ‘Normaliter verzorgen we de in- en uitgaande post van bedrijven, vervoeren we medicatie voor apotheken, (spoed)documenten voor notaris- en advocatenkantoren en ook bedrijfslunches fietsen we weg. De samenwerking met het project “Slim Transport de stad in” spreekt een heel andere doelgroep aan. De Fietskoerier Utrecht vindt het mooi dat nu ook een verfproducent als Sigma Coatings aan dit experiment meedoet. Wie weet welke andere ondernemers daardoor ook deze duurzame manier van transporteren gaan omarmen.’
 

 

Vermindering van transportkilometers

Key accountmanager Rocco van Dick vertelt waarom Sigma Coatings deelneemt aan “Slim Transport de stad in”. ‘Wij ontwikkelen en produceren een top-assortiment verven voor allerlei ondergronden en toepassingen. We zijn er trots op dat we marktleider zijn, maar die titel brengt ook met zich mee dat we een grote verantwoordelijkheid hebben als het om duurzaamheid gaat. Op het gebied van onze producten hebben we daarom bijvoorbeeld Sigma S2U Allure ontwikkeld. Een duurzame buitenlak waarvan het bindmiddel voor 51 procent uit biobased grondstoffen bestaat. Bovendien zorgen we ervoor dat de onderhoudscyclus van onze verven niet 6, maar 8 of zelfs 10 jaar bedraagt waarbij buitenhoutwerk optimaal beschermd is tegen allerlei weersinvloeden. Het grote voordeel hiervan is dat de verflaag minder vaak moet worden vervangen en schilders dus minder transportkilometers in hun bestelbusjes gaan maken. Want juist die transportkilometers veroorzaken CO2-uitstoot in onze branche. Het project Slim Transport de stad in vormt wat dat betreft een ideale aanvulling op ons streven naar duurzaamheid.’
 

 

Aanjagende werking

Rocco: ‘Het project startte in maart 2018 en de voorlopige resultaten zijn zo positief, dat we De Fietskoerier Utrecht en dus Jolijn en haar collega-fietskoeriers niet alleen op maandag, woensdag en vrijdag in willen zetten, maar ook op dinsdag en donderdag. Daarom zijn we bij Sigma Coatings op dit moment aan het bekijken hoe we dit, in Utrecht maar ook in andere plaatsen, organisatorisch en logistiek kunnen realiseren. Daarnaast kijken we of we deze duurzame manier van transport, net als voor vastgoedonderhoudsbedrijf Wits, in kunnen zetten bij andere afnemers van onze producten. We merken dat onze deelname aan het project een aanjagende werking heeft. Steeds meer schilders willen aanhaken en vragen of ze kunnen participeren. Dat juichen we als Sigma Coatings natuurlijk alleen maar toe, want hoe meer partijen kiezen voor duurzaamheid, hoe beter we er als samenleving van worden.’

 
loader